Product was successfully added to your shopping cart.
Swipe to the left

Aké druhy proteínov poznáme ?

Aké druhy proteínov poznáme ?
23. júla 2020

Každý kto sa zaujíma o cvičenie, navštevuje fitko alebo vykonáva nejaký šport sa minimálne aspoň raz stretol s proteínovým doplnkom výživy.
Proteín patrí k najpredávanejším a úplne najzákladnejším doplnkom výživy, ktorý by mal mať každý športovec vo svojej skrinke.
V tomto článku sa bližšie pozrieme na rôzne druhy proteínov ktoré existujú pretože nie všetky sú rovnaké a líšia sa od seba v mnohých oblastiach od aminokyselinového spektra až po dobu vstrebateľnosti. Povieme vám, ktorý druh proteínu je vhodný po tréningu, ktorý pred spaním a v čom je vlastne medzi nimi najväčší rozdiel.

Najskôr si však povieme niečo o proteínových doplnkoch ako takých.
Proteínové doplnky sú koncentrovaný zdroj bielkovín zo živočíšnych alebo rastlinných potravín – mliečne výrobky, vajcia, konope, hrach, sója a podobne.

Poznáme 3 rôzne druhy spracovania týchto proteínov.

Každý z týchto výrobných postupov má odlišné metódy ako sa spracováva proteín a vďaka tomu má výsledný proteín odlišné nutričné hodnoty.

Proteínové koncentráty

Proteínové koncentráty sú základnou formou proteínových doplnkov. Označenie koncentrát znamená, že proteín musí obsahovať od 60 do 80% proteínu. Zvyšné zložky tvoria sacharidy a tuky.
Príklad pri 80%tnom proteíne na 100g proteínu dostaneme 80g bielkovín.
Najobľúbenejší koncentrát našich zákazníkov

Proteínové hydrolizáty

Hydralizáty sú čiastočne predtrávené proteíny. Čo znamená, že telo ich veľmi jednoducho strávi a rozloží. Proteínové hydrolizáty sú skvelé ako proteín po tréningu.
Proteínové hydrolizáty zvyšujú viac hladinu inzulínu ako iné druhy spracovania. Tento fakt je dokázaný u srvátkových proteínov, ostatne však môžu mať rovnaký efekt. Zvýšenie inzulínu prispieva po tréningu k lepšiemu rastu svalov.
Najobľúbenejší hydrolizo-koncentrát našich zákazníkov

Proteínové izoláty

Označenie proteínový izolát znamená, že proteín obsahuje najmenej 90% proteínu.
Neobsahuje takmer žiadny tuk ani laktózu a je vhodný pre ľudí so zažívacími problémami alebo športovcov v diéte.
Keď sa vrátime ku nášmu príkladu tak 95%tný proteín bude na 100g obsahovať 95g proteínu.
Najobľúbenejší izolát našich zákazníkov

Teraz, keď už poznáme akými rôznymi výrobnými procesmi môže byť vyrobený proteínový doplnok poďme sa pozrieť na to, z akých surovín môžeme mať proteín vyrobený.
Pozrieme sa bližšie na rôzne druhy proteínov ako sú srvátkové proteíny, kazeínové proteíny, vaječné proteíny, sójové proteíny, hrachové proteíny, konope proteíny, mix proteíny a iné rastlinné proteíny.

Srvátkový proteín

Ide o najrozšírenejší a najpredávanejší druh proteínu na svete. Srvátková bielkovina pochádza z mlieka. Má výborný aminokyselinový profil, vysoký obsah bielkovín ale obsahuje aj sacharidy a laktózu.
Pri srvátkových izolátoch sa však obsah sacharidov, tukov a laktózy minimalizuje na minimum.
Srvátkové proteíny sú vo všeobecnosti veľmi dobre stráviteľné a majú vysoký obsah BCAA. Obsahujú najväčšie množstvo leucínu v porovnaní s kazeínovým alebo sójovým proteínom. A leucín je aminokyselina, ktorá priamo vplýva na syntézu svalových proteínov.
Navyše pokiaľ sa bavíme u chuti srvátkové proteíny sú jedny z najchutnejších proteínov.
Srvátkový proteín sa vďaka svojej stráviteľnosti, obsahu aminokyselín a využiteľnosti radí na miesto top 1 v proteínoch po tréningu.
Prezrite si našu širokú ponuku starostlivo vybraných srvátkových proteínov

Kazeínový proteín

Kazeínový proteín je ďalší mliečny proteín podobný tomu srvátkovému. Avšak s jedným zásadným rozdielom. A tým rozdielom je doba stráviteľnosti.
Zatiaľ čo srvátkové proteíny sú rýchlo stráviteľné a sú vhodné po tréningu, kazeínové proteíny to majú opačne. Kazeínový proteín je vhodný ako nočný proteín, v podstate to je jedno druhý názov.
Kazeínové bielkoviny sa v našom žalúdku trávia približne 7 hodín vďaka čomu zaistia svalom bielkoviny aj počas spánku – v období keď svaly najviac rastú.
Tak isto je však vhodný kedykoľvek počas dňa keď vieme, že dlhšiu dobu nebudeme jesť.
Kazeínový proteín od skvelej značky ON, ktorá vyrába najpredávanejší gold whey 100% proteín nájdete aj v našom eshope.(pridá sa)

Sójový proteín

Sójový proteín je považovaný za rastlinný proteín s vysokou kvalitou a širokým spektrom aminokyselín. Vyrába sa zo sójovej múky, ktorá je vyrobená zo sušených sójových bôbov. Následne sa zo sójovej múky vyrábajú sójové koncentráty aj izoláty.
Sójový proteín zvyšuje tvorbu tyroxínu, ktorý zrýchľuje metabolizmus.
Obsahuje však menšie množstvo BCAA aminokyseliny – Leucín, ktorú sme spomenuli pri srvátkových proteínoch.
Množstvo kulturistov sa však sójovému proteínu vyhýba pretože obsahuje fytoestrogény a vo veľkom množstve, nie je dokázané v akom, môže znižovať hladinu testosterónu a zvyšovať hladinu estrogénu.

Vaječný proteín

Vaječné proteíny sa vyrábajú z vajíčok pričom žĺtky sú oddelené od bielok a následne sa vaječné bielky dehydratujú.
Výhodou vaječného proteínu je skvelá stráviteľnosť a obsah vitamínov a minerálov, ktoré prispievajú k celkovému zdraviu. Ako všetky živočíšne výrobky aj vajcia poskytujú všetkých 9 esenciálnych aminokyselín, ktoré si telo nevie samo vytvoriť.
Navyše vaječný proteín je hneď ako druhý v poradí po srvátkovom proteíne v množstve obsahu aminokyseliny Leucín, ktorá už ako sme spomenuli má vplyv na syntézu svalových bielkovín.
Vaječný proteín sa tak javí ako skvelá alternatíva oproti srvátkovému proteínu pre ľudí, ktorí majú problémy so stráviteľnosťou kvôli obsahu laktózy.

Hrachový proteín

Hrachový proteín sa vyrába zo žltého hrachu a je skvelým rastlinným proteínom vegetariánov a vegánov.
Rovnako ako všetky raslitnné proteíny aj hrachový proteín je hypoalergénny. Neobsahuje žiadny lepok, laktózu ani cholesterol preto je veľmi vhodný pre ľudí s intoleranciou na dané látky. Zároveň ponúka skvelé nutričné hodnoty a aminokyselinové spektrum.
Hrachový proteín je pomerne pomaly absorbovateľný proteín, v porovnaní s inými proteínmi, ako sú srvátkové proteíny.
Vďaka tomu zabezpečuje telu dlhotrvajúci prísun živín a aminokyselín, takže je ideálny na konzumáciu po kedykoľvek počas dňa.


Konopný proteín

Konope je často označované a radené medzi tkz. „superfood“ potraviny kvôli svojmu obsahu živín. Konopný proteín je bohatý na omega 3 mastné kyseliny a niektoré esenciálne aminokyseliny.
Nepovažuje sa však za komplexný proteín po amikyselinovej stránke pretože má nízky obsah aminokyselín leucínu a lyzínu.

Mix rastlinných proteínov

V poslednej dobe naberajú na popularite rôzne zmesi rastlinných proteínov najmä kvôli všestrannosti a prírodnej báze.
Rastlinné bielkoviny sa trávia pomalšie, najmä kvôli vyššiemu obsahu vlákniny a preto nie su úplne vhodné ako proteíny po tréningu ale skôr niekedy počas dňa alebo večer. Žiadny rastlinný proteín neobsahuje plné spektrum esenciálnych aminokyselín ako je tomu u živočíšnych proteínov. Z toho dôvodu sa začali vyrábať zmiešané rastlinné proteíny. Vždy sa skladajú minimálne z dvoch zdrojov aby poskytli celé aminokyselinové spektrum.
Väčšinou sa jedná o hrášok, konope, ľanové semienka, chia semienka, hnedá ryža, quinoa a ďalšie.
To aký proteín si vyberiete necháme už na vašom uvážení a preferenciách. Na dnešnom trhu je množstvo kvalitných živočíšnych ale aj rastlinných proteínov. Avšak z hľadiska cvičenia a fitnessu majú stále napred tie živočíšne na čele so srvátkovým proteínom.
Ak ste ešte nemali proteín alebo ten predošlí bol naprd naše odporúčanie je, určite si zaobstarať kvalitný srvátkový proteín.